گزینش موضوع خوب گامی بنیانی به سوی اجرای یک سخنرانی اثربخش است. هنگامی که داستانی ستایش می کنید، دوست دارید مخاطب تان دلبستگی مند و مشتاق باشد؛ پس موضوعی برمی گزینید که برای مخاطب گیرا باشد. همین موضوع برای سخنرانی حزن صادق است. طی انتخاب موضوع، مخاطب تان را درون دید بگیرید. از خودتان بپرسید: چه موضوعی برای مخاطب دوست داشتنی خواهد بود؟



اگر مطمئن نیستید که چه موضوعی برگزینید، موارد زیر را تو دیدن بگیرید: رویدادهای جاری (نامه ها، رسانه های دیگر) تجربه های شخصی مشغولیت های خودتان؛ آیا مخاطب تان شناختی از اصول اولیه یا اصطلاحات مخصوص سرگرمی شما دارد؟ کارتان؛ آیا موضوعاتی هست که شما داخل حین کارتان آموخته باشید و برای افرادی که با حرفه ی شما آشنا نیستند، کاری باشد؟ تاریخ هایی که احتمالا اخیرا خوانده اید

ترفند این است که تا جایی که می توانید، به مخاطبی که شنونده ی شماست، نزدیک باشید. زمینه های تخصص تان

هنگام گزینش موضوع، زمینه هایی را که در آنها تخصص دارید، در دید بگیرید.

بسیاری از افراد تو زمینه هایی خاص، فنی هستند. متخصصان، کسانی هستند که دانشی تام از چیزی دارند که اغلب افراد ندارند. تخصص زمانی است که کسی دانش زیادی داخل حوزه ای ظاهر دارد. دانشمندانِ موشکی فنی هستند؛ و همین نعوظ تجرید گرانی که درباره ی فوتبال داخل تلویزیون واج می گویند. وقتی داخل پی تفویض موضوعی بخاطر خطبه تان هستید، هر شالوده ای را که درون آن تخصص دارید، داخل دید بگیرید. انتظار نداشته باشید که درباره ی موضوعی که از آن آگاهی اندکی دارید یا اصلا چیزی نمی دانید، گویا و سلیس سخن بگویید. روان بودن خطبه شما نسبتی یمین با دو شرط مهم دارد: علم تان درباره ی آنچه صبر است بگویید و آشنا بودن تان با قاعده ی گفتنِ آنچه که می دانید به مخاطب.

بن ی تخصصی شما شاید موضوع نواخت باشد که درباره اش خطبه کنید؛ در مدت از پیش با آن آشنایی دارید. یکی از مزیت های این آشنایی این است که زمان مربوط به پژوهش را کاهش می دهد. در عوض، پژوهش اغلب با هدفِ اصلاح و غنی کردنِ تخصص تان و اطمینان از آشنایی تان با مباحث دوره آن موضوع انجام خواهد شد.

با گزینشِ شالوده ای که دانشی تخصصی و صنف ای درباره اش دارید، حدس اینکه سخنرانی تان به شکلی مؤثر به مخاطب منتقل شود، افزایش می یابد. برای مخاطب، شما مرجع موضوعی هستید که درباره اش واج می گویید؛ پس برخورداری از بینش پیشین، به ظن زیاد تأثیرگذار است. سخنرانی ای که بوسیله گستره ی تخصصی تان مربوط است، بر دانش وسیع ی شما تکیه گاه دارد و داخل این حالت، شما آسان تر می توانید نکات اختصاص موضوع را برای مخاطب تشریح دهید. بنیان های تک علاقه تان

زمان برگزینی موضوع، به شالوده هایی بیندیشید که به آنها فرع مند هستید.

درحالی که اغلب افراد در زمینه هایی فاش تخصص دارند و دارای دانش و مهارت بالایی هستند، معمولا بنیان هایی وجود دارد که شاید چندان درباره گیرایی ندانند؛ ولی بوسیله دانستنِ بیشتر عاشق هستند. یک تمبر شاید شوقِ کلکسیونرشدن را تو ویژگی برانگیزد؛ یا شاید دوست تان طیِ گفت وگویی، ایده ای را به شما معرفی کردن کرده است که بخاطر تان جذاب است؛ ولی زمانی نداشته اید که آن را به شکلی جامع تجسس کنید. وقتی می کوشید تا موضوعی معتمد بخاطر خطبه تان برگزینید، هر زمینه ای را که به آن علاقه مند هستید، داخل نظر بگیرید.

مزیت های بسیاری بخاطر خیز وجو داخل زمینه های موردعلاقه بخاطر موضوع سخنرانی تان وجود دارد. وقتی درباره ی موضوعی کندوکاو می کنید، از تعلق ی صِرف به شناختی خوب حرکت می کنید. از این راه، مسیر شما بازتابنده ی مخاطبی است که شما با وی گفت وگو خواهید کرد. مرام شما به عنوان سخنران، این است که مخاطب را بوسیله موضوعِ خطبه تان علاقه مند کنید و سپس درون طول سخنرانی، به آنها درباره ی موضوع اطلاعات بدهید.

خلال گزینش موضوع، به زمینه ای بیندیشید که مورد دلبستگی تان است. سپس، از خودتان چند پرسش کنید؛ مثلا چرا بوسیله نظرم این موضوع جالب است؟» و دقیقا چه چیز، این موضوع را برایم جذاب می کند؟» حس کنجکاوی ابتدایی را دنبال کنید و ببینید که چطور می توانید این حسِ تعلق را در سخنرانی تان بازسازی کنید تا مخاطب تان، به شیوه ای مشابهِ خودتان، به موضوع علاقه مند شود. سپس، بیندیشید که چطور می توانید این دلبستگی را با استیناف در این زمینه و آموختنِ بیشتر، غنی کنید. شعار خطبه شما، تربیت مخاطب از همان مسیری است که خودتان پیش تر رفته اید؛ یعنی از اشتیاقی با دوست اندک به سوی درکی آگاهانه. طوفان فکری

طوفان روحی روشی است برای یافتن موضوع مناسب بخاطر خطبه.

شما زمینه های تخصص تان را در نظر گرفته اید. به مبنا های تک علاقه تان تیمار اندیشیده اید؛ اما هنوز در تلاشید تا موضوعی بخاطر سخنرانی تان انتخاب کنید. علاوه بر این رویه های انتخاب موضوع مناسب، طوفان روحی دستگاه ای مؤثر برای طرحِ موضوعات احتمالی سخنرانی است.

بوسیله یک میتینگ ی طوفان فکری مانند آنچه قرار است در طول یک طوفان واقعی رخ دهد، بیندیشید. ایده ها را مانند باران ببینید. طوفان های خوب سرشار از بارش هستند و یک نشستِ طوفان فکریِ خوب باید سرچشمه ی ایده های فراوانی باشد. جلسه ی طوفان فکری، اگر به خوبی مدیریت شود، با یک رعدوبرقِ لحظه ای، موضوعِ گران کردن ای را برای خطبه تان کشف می کند.

هدف نشستِ طوفان فکری این است که به خودتان اجازه دهید شمار زیادی ایده را که معمولا در وفاق با کمال مطلوب خاصی هستند، تولید کنید. هنگام تندباد فکری برای موضوعات سخنرانی، بالای کاغذ سفیدی بنویسید: سخنرانی ام باید درباره ی چه موضوعاتی باشد؟» سپس، زیر این پرسش، هر آنچه را که به ذهن تان خطور می کند، طیِ مدت زمانی مشخص، بنویسید. بکوشید برای این پرسش، بیشترین پاسخ های متفاوتی را که از حافظه تان می گذرد، روی کاغذ ثبت کنید.

طوفان روحی یکی از سیاق های متعددی است که بوسیله شما دستیار می بطی ء تا نیکوترین موضوع را برای سخنرانی تان نمایان و گزینش کنید. تندباد فکری، نسبت به دیگر اسلوب های ایده یابی، شما را با آرامش بیشتری به ایده ی پایانی می رساند. از تندباد فکری، به عنوان راهی برای رسیدن بوسیله ایده های متفاوت بخاطر موضوع نصیب بگیرید. بکوشید در طول طوفان فکری تان، ایده های موضوعیِ خلاقانه ای مطرح کنید. موضوعی که به مرحمت انتخاب شده باشد، کلیدی بخاطر سخنرانی قاهر است. بازپسین کردن موضوع

پس از تولید ایده های گوناگون، زمان آن است تا موضوع را بوسیله بحثی محدود کنید که مطمئن هستید بخاطر سخنرانی تان کم قیمت است.

پس از پژوهش و کندوکاو فراوان، موضوعی را انتخاب کرده اید. تهنیت! حالا قسمت شیرین داستان از راه می رسد: آن موضوع را قابل مدیریت کرده و سخنرانی تان را پرورش دهید. به حکم مقدماتی، بوسیله عنوان تعیین هدفی عمومی فکر کنید. اکنون هدف این است که هدف تان را محدود کنید و محورش را صریح کنید.

اگرچه چسبیدگی بوسیله این تصمیم گیری آسان نبوده است، غرض گیری درباره ی موضوعی کلی، فقط شما را به سوی تدریس یک خطبه هدایت کرده است؛ و نه به لفظ عاقبت کار. برای نمونه، اگر تصمیم بگیرید که موضوع تان درباره ی بسکتبال باشد، این موضوع بسیار وسیع است. سخنرانی تان درباره ی تاریخ ی بسکتبال خواهد بود؟ یا درباره ی بازیکنانی مشخص؟ یا قوانینی خاص؟ بازپسین کردنِ موضوع تان، عبارت است از فرایند شناسایی موضوعات فرعی؛ این موضوعات، پارامترهای سخنرانی تان را شکل می دهند. چنان که این پرسش ها نشان می دهند، انتخاب موضوعی کلی فقط قدم نخست است؛ آنچه باید انجام دهید، شناسایی قدم ی وفاق تان با موضوعِ خطبه از ضابطه شاخه آن بوسیله حصه های عمده است.

وقتی رفتار به محدودکردنِ مملکت های مشخصِ موضوع کلی تان می کنید، نکته ی عمده این است که چقدر زمان بخاطر خطبه تان دارید. هر چه زمان تان کمتر باشد، موضوع باید محدودتر شود. اگر زمان تان بخشی بیشتر است، شاید بتوانید دامنه ای فراخ برنده را پوشش دهید. از محدودیت های زمانی بوسیله نفع خودتان بهره بگیرید و دامنه ی سخنرانی تان را مصنوع برنده کنید.

مشخص کردنِ دامنه ی موضوع نه تنها نگارش سخنرانی را آسان خیس می کند، بلکه احتمال انتقال مؤثرتر سخنان تان را به مخاطب افزایش می دهد. پوشش قدم ای محدود بوسیله شما اذن می دهد تا مفروضات جزئی تری را در نظر بگیرید و موضوع تان را بوسیله شکلی جامع تر و عمیق تر بیان کنید. وقتی سخنرانی تان به خشکی امدن موضوعی خاص متمرکز است، مخاطب آسان مرطوب می تواند آن را تعاقب یواش و با توجه به هدف سخنرانی تان، آگاه یا متقاعد شود.

مجموعه آموزش خطبه و فن بیان احاطه سخنرانی و تدبیر بیان را بیاموزید و مخاطبان را مات و مبهوت خویشتن کنید.

24،000 تومان20،000 تومان مشاهده دشت

مشخصات

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

آخرین وبلاگ ها

آخرین جستجو ها